Reiserute
Mai
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Juni
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          

Juli
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

Norge langs kysten på rulleskøyter
 

31. Mai, dag 6: Payback time

Vasking og smøring av kulelagre

Klikk her dersom du ikke er interessert og vil bare lese fortsettelsen

Det er utallige måter å rense kulelagre på, og noen metoder er helt sikkert bedre enn andre. Dette er min måte å gjøre det på, som nødvendigvis ikke er den beste. Fordelen er at den er enkel, relativt raskt, billig og krever lite materialer. Jeg kaller det gjerne for en "getto-metode", siden du får tak i alt det du trenger på en nesten hvilken som helst bensinstasjon.

Råvarer

Dette trenger du: grease/olje, white spirit, iste (eller annen flaske med stor åpning), tørkepapir, tegnestift/knappenål/synål.

1. Drikk opp isteen, med mindre du har vært så heldig og fått tak i ei tom flaske. Du kan gjerne kombinere punkt 1 med punkt 2.

Åpne lokket, Bones

Stikk en tynn nål mellom kulene og dytt ut lokket på andre siden.

Åpne lokket, Twincam

Lokket holdes på plass av en ring. Stikk en nål der ringen er åpen for å fjerne den.

2. Åpne opp kulelagrene. Forskjellige fabrikanter har hver sin måte å lukke dem på. Viser her mine; Bones og Twincam.
Bones er åpen på den ene siden. Lokket fjernes enkelt ved å stikke en nål tvers gjennom.
Twincam har en låsering som fjernes slik som beskrevet under bildet.
Merk også at billige kulelagre ofte ikke har mulighet for å åpnes. Det samme gjelder "vanlige" lagrer til maskiner o.l. Det er helst gode kulelagre som er tilpasset for rulleskøyter og skateboard som har denne muligheten.

La ligge i white spirit

Legg kulelagrene i white spirit.

3. Legg de åpne kulelagrene i den tomme flaska (du har vel drukket den opp til nå?). Jeg pleier å rense et sett av gangen, dvs 16 lagre.
Fyll i med white spirit til det er ca 2-3cm over lagrene. La det ligge i 10-20 minutter. Har du god tid kan du med fordel la det ligge enda lengre. Skru på lokket for å hindre ubehagelig lukt.

Rist flasken

Rist flasken.

4. Rist flasken godt. Husk å skru på lokket først hvis du ikke gjorde det i punkt 3. Beveg gjerne flasken i flere retninger, både opp og ned og til sidene.
5. Tøm flasken i vasken og rull litt på hver lager før du legger dem tilbake i flasken.
6. Gjenta punkt 3 til 5 dersom lagrene er veldig skitne. Altså hvis de til nå ikke har blitt rene.
7. Fyll flasken ca 3/4 full med såpevann. Vanlig grønnsåpe er helt kurant.
8. Rist flasken godt og tøm ut. Husk igjen å skru på lokket først.

Skyll

Skyll med rent vann.

9. Skyll lagrene godt med rennende vann. Gjerne rull litt på dem med en finger.

Tørk lagrene

Tørk lagrene.

10. Legg de skinnende rene lagrene utover et stykke tørkepapir og tørk dem godt. 11. Vask og tørk lokkene på samme måte. (Punkt 3-10).

Smøre

Smøre lagrene med grease, eventuelt olje.

12. Hva du velger å smøre lagrene med er opp til deg. Olje ruller bedre men tørker også ut raskere og blir lettere vasket ut av vann. Grease er langt mer holdbar men ruller ikke fullt så godt. Selv foretrekker jeg grease fordi det ruller "godt nok" og fordi den tåler så mye mer.
Kulelagrene ruller vanvittig godt uten smøring, og det er fristende å bruke dem slik de er. Men husk at de er nå fri for trykk og belast. I bruk vil derfor smurte lagre gli bedre.
I tilfelle grease: fyll opp ca 1/3 eller 1/2 med grease.
Olje: drypp noen dråper utover.

Fordel utover

Fordel greasen utover.

13. Fordel oljen/greasen jevnt utover. Rull gjerne litt på lagerhuset. Med grease bør du bruke noe som kan smøre det utover. Nøkkelen til boltene til hjulene er fin.

Sett på lokk

Sett på lokket/lokkene og tørk av overflødig grease. Ferdig!

14. Sett på plass lokket/lokkene. Dette er i praksis det motsatte av punkt 2.
15. Tørk av overfløding grease/olje. Husk at olje og grease tiltrekker seg skit. Du vil altså ikke ha dette på utsiden av lagrene!

Seile avgårde

Jeg har med vilje drøyet utfarten til kvelden. For det første måtte jeg jo vaske og smøre kulelagrene. For det andre var det meldt regn på ettermiddagen. Og for det tredje skulle det blåse opp om kvelden. Vestlig vind - altså i den retningen jeg drar. Klokka var omkring 18:30 da jeg dro ut av Vadsø. Vinden kom som meldt. Dette virker lovende.

Vadsø

Kjempeflott dag å forlate Vadsø.

Det var kanonfint vær. Litt kjølig, vinden i riktig retning og delvis skyet. Veien derimot var helt tragisk. Jeg tror problemet her oppe er at folk må bruke piggdekk til langt ut i juni. Asfalten er altså så nedslipt at det er bare steinene igjen. Hadde veien vært god, kunne jeg bare ha seilt avgårde.
Uansett er det godt å ha vinden med meg. Den vinden jeg jobbet så hardt mot i går. Og den vinden som uteble om kvelden. Den er her nå, opp mot frisk bris. Det gjorde ferden lekende enkelt. Oppoverbakke, nedoverbakke, sving. Alt var så altfor enkelt. Hadde bare veien vært bedre.

Asfalt

Dette er veien jeg har å gå på. Er omtrent ikke asfalt igjen, bare steiner.

Krampenes

Det beste stedsnavnet ever!

Ingen tittel

Skallnes

Skallnes, ytterst i Varangerfjorden.

Dette var nærmest en avkobling. Men da jeg rundet Skallnes, skiftet jeg retning og vinden ble nå til en kraftig sidevind. Det ble vanskelig å skøyte så jeg gikk til fots i stedet. Veien fortsatte å svinge vestover, rett mot vinden. Det var da det skjedde noe til min store forskrekkelse.
Jeg fikk en vanvittig lykkefølelse i meg. Altså det var motvind, det var kaldt og jeg måtte gå. Likevel var det bare herlig. All logikk sier jo at dette skulle være kjip, men sånn oppfattet jeg det ikke. Merkelig. Jeg oppdager stadig nye sider ved megselv.

Plastmann

Fant denne karen på en naustvegg i Skallelv.

Jeg gikk mot vinden helt fram til Skallelv, hvor veien svingte østover (med vinden). Der tok jeg meg en lengre pause, fylte kamelbaken og rullet videre. Var stort sett veldig ensomt her ute. Omtrent ingen biler. Men det var masse ørn i området. Og sau. De bæer og skriker hver gang jeg suser forbi dem. Kanskje ikke så rart. Det skjer vel ikke så mye ellers.

Kvelden (natta) endte opp i Kiberg, Norges østligste tettsted på fastlandet. Jeg var redd det skulle blåse opp og så etter ly å sette opp teltet. Som nevnt flere ganger tidligere er gode teltplasser sjelden vare. Enten var det flatt og åpent (mye vind) ellers var det stein og ulent.
På Kiberg fant jeg en stor bygning hvor det står "Statens Veivesen" på. Den så ikke ut til å være i bruk, i alle fall ikke på lenge, etter retro-gardinene å bedømme. Jeg anser dette som statlig grunn og satte opp teltet bak bygningen, i le for vinden.
Det så mildt sagt helt sprøtt ut, men det var ingen der til å bry seg. Hvis det så skulle dukke opp noen fra Veivesenet, så har jeg noen alvorsord til dem angående veikvaliteten i området :)

Sammendrag

Fra:Vadsø
Til:Kiberg
Tilbakelagt:62 km
Totalt:262 km
Gjenstår:ca 3238 km
Været i dag:God medvind, litt regn på slutten av dagen.
Kommentarer:
Blåfugl2009-06-03 09:11:11
Nå har jeg til all unytte lært meg i detalj å rense kulelager - ja jeg leste faktisk ALT.

Ellers er det en nytelse å lese om dine naturopplevelser. Det var nok naturen som tok tak i deg da du opplevde lykkefølelse mot alle odds. Det er slik det er...........
 
hanson2009-06-03 12:31:09
Fet kulemann! Kanskje han hadde krampe i leggen? Stå på videre! Du blir godt kjent i vårt langstrakte land.
 
hanson2009-06-03 12:32:28
Det spørs om vegvesenet prioriterer folk som går på rollerblades da..
 
Martemor2009-06-03 12:45:48
Kjekt å lese om reisa di så langt.. eg skal nok følgje med vidare, og såleis oppleve norges kyst heime frå Bømlo. Legg ut masse bilder! Det er så masse fint å sjå.. God tur vidare! Får håpe at statens vegvesen har gjort betre arbeid sørover.. Europavei liksom... Hei hei
 
Kristin2009-06-03 21:17:39
Hei.
Var innom og leste litt i dag også. Jammen er du flink:)
 
Chang2009-06-04 11:36:06
Hey Willy! Hope the tour is going well. Nice blog by the way, looking forward to more updates! Keep on rollin'!
 
Oggie2009-10-02 01:00:44
Kjempebra beskrivelse. Takk mange ganger for bryet. Slet litt med å få av kulelagerene. Men løste dette ved å benytte en skruestikke, en liten bolt og en gammel kopling av stål til en vannslange. Imorgen skal jeg ut å kjøpe grease og neste gang går det mye lettere