Reiserute

13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Norge langs kysten på rulleskøyter

12. Juli, dag 48: Sult

Det gikk faktisk bare helt fint å telte på asfalt. Teltet stod til tross for litt vind og regn. Hvis oppholdsværet holder seg skal jeg i alle fall klare komme til Ålesund. Aller helst til fergekaien på Årvik.

Telt

Telt på asfalt! Fungerte bare helt fint det.

Til nød går alt an

Jeg var ganske så sulten da jeg tok fergen over til Brattvåg. Det var søndag og den eneste plassen som hadde noe spiselig på denne tiden var en kiosk. De kunne lage pizza og det var da bedre enn ingenting. Benyttet også spisepausen til å planlegge turen mot Bergen, og det så ut til at jeg kan klare å være der til onsdag kveld.

Vekslende

Veien mot Ålesund var svært fin. Jeg valgte å skøyte langs rv658 slik at jeg unngår den verste trafikken. Eneste problemet var at været ikke helt klarte bestemme seg. I det ene øyeblikket var det strålende sol, og i neste var det regn. Heldigvis regnet det ikke så lenge og når sola kom fram igjen kunne jeg faktisk se vannet fordampe fra veien. Jeg oppdaget også hvor lite vann skøytene tålte. Det skulle ikke mye til før jeg ble våt på føttene. En plastpose utenpå sokken løste problemet på en grei måte, men jeg må finne på en bedre løsning når jeg kommer hjem til Bergen.

Blindvei

Jeg trodde jeg nesten var framme i Ålesund da jeg fant ut at det siste stykket var en undervannstunnel. Den var ikke merket av på kartet mitt og i tillegg til å være sterk trafikkert var den også forbudt for gående og syklende. Men det var en busstopp rett utenfor tunnelen så jeg får prøve lykken der.

Ålesund

På andre siden ligger Ålesund. Nesten der, bare en undervannstunnel i mellom.

Til min store irritasjon var det ikke satt opp busstider i skuret. Etter å ha ventet der i nesten en time ble jeg ganske frustrert. Jeg visste heller ikke om jeg måtte vente fem minutter eller en time til. Prøvde å snakke med bilistene som stoppet ved bomstasjonen, men alle hadde for dårlig tid til å prate.
Til slutt ble jeg drittlei og trosset forbudet og gikk inn i tunnelen likevel. Det er jo bare en liten puslete tunnel på under fire kilometer. Har opplevd mye verre enn dette. Det gikk helt fint nedover til bunnen av tunnelen. Omtrent halvveis opp på andre siden kom onkel og tante Politi. Til tider kan jeg være veldig bestemt og trassig, men når politiet ber meg om å sette meg i bilen, da gjør jeg som de sier.
De kjørte meg opp til sentrum av byen hvor de satte meg av. Det er visst ikke første gang de måtte ha hentet en fotgjenger i tunnelen. Mange veikart, inkludert Cappelens som jeg bruker, har nemlig ikke merket av denne tunnelen. Det er dermed ikke uvanlig at både fotgjengere og syklister forvillet seg hit.

Lyspunktet

Planen var å spise i Ålesund, men jeg var ikke spesielt sulten. Litt urovekkende lite sulten faktisk. Egentlig skulle jeg ha vært skrubbsulten på denne tiden. Jeg fant meg et sted som heter Lyspunktet hvor jeg spiste en enkel rett. Plassen var koselig og maten var god. Fant ut at dette er et sted som ikke serverer noen form for alkohol i det hele tatt! Jeg må si jeg misunner Ålesunderne litt for å ha et spisested som dette. Skulle ønske vi hadde noe tilsvarende i Bergen.

Veggmaling

Mørkt

Jeg tok hurtigbåten over til Hareid og skøytet derfra. Hadde egentlig tenkt å gå et stykke i natt, men så regnet det. Og så ble jeg igjen minnet om at det er mørkt om nettene her sørpå. Den største utfordringen nå var å finne teltplass. Enten var underlaget ulent eller så var det myr. Alle de gode stedene var innmark eller i hagen til noen.
Dessuten begynte jeg å føle meg uvel i magen. Tror det har noe med pizzaen jeg spiste tidligere i dag. Den lager mye luft i magen og gir en falsk metthetsfølelse. Derfor hadde jeg spist altfor lite i dag og først nå kommer sultfølelsen. Kroppen har sikkert vært sulten i store deler av dagen. Den har bare blitt lurt til å tro at den er mett.

Da jeg kom til Leikong var det ei kirke og jeg tenkte først å slå opp teltet utenfor. Det burde være det mest tilgivelige plassen for dristig telting. Men i stedet fant jeg meg et sted ved sjøen. Det er stein/singel og dårlig feste for pluggene men jeg brukte samme taktikk som på asfalt. Så lenge jeg har tilgang til kilostunge steiner kan jeg i praksis slå opp teltet på alle slette flater - uansett underlag.

Sammendrag

Fra:Dryna
Til:Leikong (i Herøy kommune)
Tilbakelagt:66 km
Totalt:2271 km
Gjenstår:ca 1229 km
Været i dag:Stort sett overskyet. Litt regn midt på dagen og på natta. Lite vind.