Reiserute

13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Norge langs kysten på rulleskøyter

30. Juni, dag 36: Fransk

I dag hadde jeg lite lyst å gå noe særlig langt. Jeg følte meg helt elendig og personlig hygiene var ikke bare null, men på minussiden. Det blir kun fram til neste plass og finne meg et rom der jeg kan få stelt meg og hvilt ut.

Fransk middag

Et lite problem var at jeg gikk tom for mat. Heldigvis fikk jeg fylt på vann. Turen mot Berg ble tyngre enn det burde være. En motvind gjorde ikke det bedre for verken form eller moral.
Da ting var som verst og det var steget før jeg bare begynte spise bladene fra trærne, så stoppet en bobil foran meg. Ut kom en eldre dame som lurte på hvordan jeg hadde det og om jeg trengte å sitte litt. De skulle til å lage middag og jeg kunne gjerne spise med dem! Det er slike situasjoner som får meg til å lure på om det faktisk finnes en Gud.

Selv om de er franske og dermed ikke kunne lese det som står bak på sekken min, har de sett meg flere ganger langs veien og skjønte derfor at jeg er på langtur. Mannen kunne omtrent ikke engelsk og damen kunne bare litt. Selv hadde jeg fransk på skolen men husker omtrent ingenting. Dette paret tok så godt imot meg og har vært så snille mot meg at jeg skulle ønske jeg kunne snakke fransk med dem. Det tror jeg de ville ha satt pris på.

De kokte fisk med en god fløtesaus og ris til. Jeg tenkte først å ta bilde av dem etterpå men bestemte meg for å la være. Vet ikke helt hvorfor, bare følte at det ikke blir helt riktig.

Rom men ingen mat

På Berg var det butikk men verken overnatting eller spisested. Jeg måtte dra en mil videre til Vik, der var det både og. På motellet skulle de ha 750kr for et rom. Til tross for den litt stive prisen følte jeg meg klar for både en dusj og litt søvn. Jeg tok rommet og var mest glad over at det i det hele tatt var ledig.

Etter en dusj og en blund våknet jeg til fornuft og fant ut at dette var kanskje ikke så lurt. Kjøkkenet deres stengte nemlig akkerede kl 16! Mange hoteller åpner middagsserveringen på den tiden! Jeg vet ikke helt hvordan de hadde tenkt at jeg skulle leve mellom kl 16 og til jeg legger meg. Det er jo snakk om en del timer og den eneste plassen å få tak i mat er på nærbutikken. Jeg synes det ble litt stusselig å sitte på et hotellrom og spise kald mat. Til den prisen burde jeg kunne forvente en litt bredere tilbud. Kanskje jeg er litt kravstor men jeg synes at å sørge for at gjestene kan få seg noe å spise er like viktig som å tilby dem en seng.

Dette er ikke akkurat noe campingplass heller. De har tross alt en kjøkken. De har en kro. De har bare valgt å stenge den idiotisk tidlig. Selvsagt er jeg like idiot som valgte å ta meg inn her. Jeg skulle ha sjekket rundt bedre. Blant annet er det en campingplass og restaurant ved fergekaien som er ca 13km unna. Mest sannsynelig kunne jeg ha fått en bedre deal der, til en lavere penge. Men et sliten hode på en sliten kropp tenker ikke så klart.
Nå har jeg lært dette også - på den harde måten.

Sammendrag

Fra:Skillevik (i Brønnøy kommune)
Til:Vik (i Sømna kommune)
Tilbakelagt:27 km
Totalt:1584 km
Gjenstår:ca 1916 km
Været i dag:Lettskyet og varmt. Liten motvind. Ingen nedbør.