|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11. Juli, dag 47: Ensom ulv
Det regnet en del i natt og om morgenen så jeg hadde anelser om at dagen i dag ville bli like amputert som i går. Hvis regnet gir seg skal jeg dra
innover mot Molde, spise middag der og ta fergen videre mot Midsund. AtlanterenKlokken 13 ga regnet seg og kl 14 ble det tørt nok til å fortsette. Sikten var adskillig klarere enn i natt og jeg kunne nå se hvor fantastisk Atlanterhavsveien egentlig var. Definitivt en opptur og absolutt verd å få med seg. Jeg synes nesten litt synd på de som sykler E6 og som dermed går glipp av denne veien. Eneste minus med Atlanterhavsveien er at den er så forbasket kort. Plutselig var den over. Varte ikke en mil engang. Mange turister og bobiler på Atlanterhavsveien. Atlanterhavsveien består av mange, mange bruer. Sykkel- og skøytevennligVeien mot Eide og videre mot Molde var preget av mange biter med sykkelfelt. Veldig hyggelig og jeg ser at de holder på bygge ut gang- og sykkelveiene enda mer. Jeg synes godt det kunne være slik rundt flere større byer. Var svært behagelig å kunne være alene og slippe tenke på bilene. Mange sykkelveier på rv64.
Før jeg kom til Molde fant jeg en alternativ vei på kartet som var bedre på nesten alle måter. Jeg spiste på Eide og trengte strengt tatt ikke spise
i Molde også. Det er derfor veldig få grunner for meg å dra innom byen. Det tar også ufattelig mye lengre tid å skøyte gjennom et byområde enn på
landeveien. Jeg fant en vei hvor jeg slapp unna både en lang bakke før Molde, tunnelen og selve byen. Veien går helt til fergekaien på Mordalsvågen,
og den er faktisk kortere også! Valget var derfor enkelt! Flott kveld å skøyte på. Fin temperatur. Lokal infoPå Otrøy var det to veier mot Midsund. Hovedveien er 21km mens det går en liten "snarvei" som er bare på 17km. Den korte veien fristet mest og jeg snakket med besetningen på fergen. De fortalte at den gamle veien er fin. Det er lagt ny asfalt og bortsett fra en bakke rett ved fergekaien var resten ganske flatt. Eneste minuset er at veien er smal. Men heldigvis går det meste av trafikken over hovedveien. Jeg synes det låter fint ut så jeg tok sjansen på den veien. Gammelveien mot Midsund var så smal at den måtte ha lommer for at motgående biler kunne passere hverandre.
Denne veien finnes omtrent ikke noen slette flater på. Den var så kuppert som det gikk an å bli. På det meste kunne jeg bare se 20-30m av veien
fordi den enten gikk opp, ned eller til siden. Den nyasfalten så jeg heller ingenting til. Heldigvis var det bare 1/3 av veien som var grov.
Ellers var den fin. Men likevel veldig kuppert hele tiden. Fordelen med denne veien var at den var lite trafikkert. Jeg var derfor for det
meste alene på den. Midt i smørjaDet viste seg at det var en festival i Midsund denne helga så gatene var fulle av fulle folk. Jeg fikk meg et godt måltid på Kroa (den heter faktisk bare Kroa) og dro videre. Alle overnattingstedene er selvsagt fullbooket og å slå opp telt blant fulle folk er idioti. Det er ikke langt unna neste fergekai så jeg kunne like gjerne skøyte dit. Festival på Midsund. Masse folk og høyt musikk!
På Dryna var det verken venterom eller teltmuligheter. Eneste plass som så OK ut var ved en hyttetomt, men så frekk kunne ikke jeg være. Jeg
fant ut at jeg kunne prøve meg på et stunt: telte på asfalt! Har aldri ligget på asfalt før, men det er tross alt veldig slett.
Jeg gikk ned i fjæra og hentet ti passelig store steiner. Så slo jeg opp teltet som normalt og stablet en stein over pluggene i steden for
å plante dem ned i bakken. Utrolig nok fungerte det fint og jeg tror at den hadde tålt litt vind også!
Kommentarer:
|