Reiserute

13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Norge langs kysten på rulleskøyter

11. Juli, dag 47: Ensom ulv

Det regnet en del i natt og om morgenen så jeg hadde anelser om at dagen i dag ville bli like amputert som i går. Hvis regnet gir seg skal jeg dra innover mot Molde, spise middag der og ta fergen videre mot Midsund.
Skøytene klarte seg bra men jeg ville vente med å bytte ut lagrene i tilfelle jeg må ut i regnet igjen. Jeg satt en deadline til kl 15. Da skal jeg videre uansett vær.

Atlanteren

Klokken 13 ga regnet seg og kl 14 ble det tørt nok til å fortsette. Sikten var adskillig klarere enn i natt og jeg kunne nå se hvor fantastisk Atlanterhavsveien egentlig var. Definitivt en opptur og absolutt verd å få med seg. Jeg synes nesten litt synd på de som sykler E6 og som dermed går glipp av denne veien. Eneste minus med Atlanterhavsveien er at den er så forbasket kort. Plutselig var den over. Varte ikke en mil engang.

Bobilvei

Mange turister og bobiler på Atlanterhavsveien.

Atlanterhavsveien

Atlanterhavsveien består av mange, mange bruer.

Sykkel- og skøytevennlig

Veien mot Eide og videre mot Molde var preget av mange biter med sykkelfelt. Veldig hyggelig og jeg ser at de holder på bygge ut gang- og sykkelveiene enda mer. Jeg synes godt det kunne være slik rundt flere større byer. Var svært behagelig å kunne være alene og slippe tenke på bilene.

Sykkelvei

Mange sykkelveier på rv64.

Før jeg kom til Molde fant jeg en alternativ vei på kartet som var bedre på nesten alle måter. Jeg spiste på Eide og trengte strengt tatt ikke spise i Molde også. Det er derfor veldig få grunner for meg å dra innom byen. Det tar også ufattelig mye lengre tid å skøyte gjennom et byområde enn på landeveien. Jeg fant en vei hvor jeg slapp unna både en lang bakke før Molde, tunnelen og selve byen. Veien går helt til fergekaien på Mordalsvågen, og den er faktisk kortere også! Valget var derfor enkelt!
Denne veien viste seg å være nesten fri for trafikk også, så jeg fikk som oftest veien helt for megselv.

Solnedgang

Flott kveld å skøyte på. Fin temperatur.

Lokal info

På Otrøy var det to veier mot Midsund. Hovedveien er 21km mens det går en liten "snarvei" som er bare på 17km. Den korte veien fristet mest og jeg snakket med besetningen på fergen. De fortalte at den gamle veien er fin. Det er lagt ny asfalt og bortsett fra en bakke rett ved fergekaien var resten ganske flatt. Eneste minuset er at veien er smal. Men heldigvis går det meste av trafikken over hovedveien. Jeg synes det låter fint ut så jeg tok sjansen på den veien.

Smal vei

Gammelveien mot Midsund var så smal at den måtte ha lommer for at motgående biler kunne passere hverandre.

Denne veien finnes omtrent ikke noen slette flater på. Den var så kuppert som det gikk an å bli. På det meste kunne jeg bare se 20-30m av veien fordi den enten gikk opp, ned eller til siden. Den nyasfalten så jeg heller ingenting til. Heldigvis var det bare 1/3 av veien som var grov. Ellers var den fin. Men likevel veldig kuppert hele tiden. Fordelen med denne veien var at den var lite trafikkert. Jeg var derfor for det meste alene på den.
Dette viser hvor sårbar jeg er ovenfor feilinformasjon og også hvor mye jeg stoler på lokale folk. Jeg velger likevel å høre på kjentfolk selv om informasjonen av og til ikke stemmer.

Midt i smørja

Det viste seg at det var en festival i Midsund denne helga så gatene var fulle av fulle folk. Jeg fikk meg et godt måltid på Kroa (den heter faktisk bare Kroa) og dro videre. Alle overnattingstedene er selvsagt fullbooket og å slå opp telt blant fulle folk er idioti. Det er ikke langt unna neste fergekai så jeg kunne like gjerne skøyte dit.

Festival

Festival på Midsund. Masse folk og høyt musikk!

På Dryna var det verken venterom eller teltmuligheter. Eneste plass som så OK ut var ved en hyttetomt, men så frekk kunne ikke jeg være. Jeg fant ut at jeg kunne prøve meg på et stunt: telte på asfalt! Har aldri ligget på asfalt før, men det er tross alt veldig slett. Jeg gikk ned i fjæra og hentet ti passelig store steiner. Så slo jeg opp teltet som normalt og stablet en stein over pluggene i steden for å plante dem ned i bakken. Utrolig nok fungerte det fint og jeg tror at den hadde tålt litt vind også!
I kveld så tryna jeg på dyna i Dryna! :)

Sammendrag

Fra:Atlanterhavsveien
Til:Dryna
Tilbakelagt:92 km
Totalt:2205 km
Gjenstår:ca 1295 km
Været i dag:Regn om morgen, ellers overskyet. Nesten vindstille.