Reiserute

13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Norge langs kysten på rulleskøyter

26. Mai, dag 1: And so it begins...

Flyturen

Jeg husker ikke helt hva jeg tenkte på da jeg bestilte flybillett til Kirkenes. Flyet går kl 6:45, noe som betyr at jeg må ta bussen hjemmefra kl 5:25, noe som igjen betyr at jeg må stå opp rundt kl 4! Litt vel tidlig for meg, og det er gjerne et tidspunkt mange går og legger seg etter en kveld på byen.

Det meste gikk ganske smertefritt, selv om jeg var redd for at jeg skulle forsove meg. På Flesland var det ikke fullt så greit. Av bagasje hadde jeg en ryggsekk, stavene og en plastpose med skøytene i. Sekken sjekket jeg inn og ville ta med stavene pluss skøytene som håndbagasje. Men neida, stavene kunne ikke jeg ta med meg. Til tross for at jeg kvelden før gjorde en utmerket innsats med å ta av piggene på dem.
Stavene måtte sjekkes inn som spesialbagasje, noe jeg var litt motvillig til, da de fort kan bli bøyd eller knekt blant haugen av kofferter og sekker. Gjorde så et nytt forsøk på å komme meg gjennom sikkerhetskontrollen. Fikk vite at skøyter er i den listen over hverdagslige ting som er farlig å ta med seg på fly.
Okay, jeg går med på at bladet på isskøyter kan være litt skarp og at du kan kutte noen med det hvis du er villig til å bruke 4 minutter på å komme gjennom huden. Men rulleskøyter da? Det er jo egentlig litt farlig det også. Jeg kunne jo skru av hjulene og lage bombe av dem. Deretter kan jeg bruke skøytene til å slå de gjenlevende av kræsjet. Hmm, eller ikke.

Det så også ut som det er første gang i verdenshistorien at noen prøver ta med seg rulleskøyter på et fly. For det ble en diskusjon mellom vekterne om de skulle godta det eller ikke. Heldigvis slapp jeg gjennom under tvil, hvis jeg lovte å sitte med hendene på fanget.

Var ikke sikker på om jeg holdt hendene på fanget, for jeg sov nesten hele veien både fra Bergen til Oslo og Oslo til Kirkenes. Men det har vel sammenheng med at jeg stod opp på en litt umenneskelig tidspunkt i dag. Like greit det, for bortsett fra takeoff og landing synes jeg en flytur er gørr kjedelig.
Ingen fly ble sprengt og jeg kom fram på vanlig vis. Var for øvrig overrasket over hvor full flyet var. Omtrent ikke en eneste ledig sete. Visste ikke at Kirkenes var så populært å reise til.

Den kalde starten

Kirkenes

Jeg tok flybussen ned til downtown Kirkenes. Spiste litt mat og pakket om sekken. Det blåste ganske mye i dag, men vindretningen så ut til å skifte svært ofte så jeg fikk en blanding av både motvind og medvind. Var forresten lettere imponert over veikvaliteten her. Hadde virkelig gruet meg til dette, men veiene rundt Kirkenes var mye bedre enn jeg først trodde. Når det er sagt er det også variert så det er mye som ikke er fullt så bra.

Is og snø

Is på vannet? I mai?

Selv om lufta holdt en fin temperatur er det fortsatt mye snø og is. Det var ikke så kaldt som jeg først trodde det skulle bli. Men så har ikke jeg regnet med å se snø heller. Full forvirring!

Omgivelsene

Må si at omgivelsene var vannvittig kjedelige. Slik så det stort sett ut langs hele veien. For det meste grått og brunt.

Siden det er første dagen i dag ville ikke jeg gå så mye. Tror det er bedre å ta det med ro i begynnelsen og heller trappe opp. Bedre det enn å prøve å gå mest mulig og få skader som vil bli kjedelig for resten av turen.
Totalt i dag gikk jeg skuffende 31km, men jeg kan også skylde litt på mye vind og dårlige veier :)

Da tiden var inne for å sette opp teltet slet jeg med å finne en god plass. På den ene siden av veien var det bakke og fjell, på den andre siden var det fjære. Har lite lyst å sette opp teltet på verken eller.
Men så kom jeg over en liten parkeringplass ved siden av veien. Den så ikke ut til å tilhøre noen hytter heller. De fleste parkeringsplasser hører til hytter og det hadde sett så teit ut om jeg satte opp teltet mitt der. Men denne så fri ut, og hadde også mye flat mark utenfor slik at jeg slipper å bli kjørt ned om noen skulle finne på å parkere her.
Jeg tok av meg skøytene, pakket ut sakene og skulle til å sette opp teltet. Øh... teltpluggene ville ikke ned i marka. Så ut som det er bare 1-2cm med jord og under det var det steinhardt stein. Jeg måtte bare pakke sammen sirkuset igjen mens jeg sa masse stygge ord som bare fuglene og reinsdyra hørte.

Jeg gikk videre til fots mens jeg snudde meg fra side til side etter et sted som kanskje kunne fungere. Begynte å bli så desperat at jeg nesten kunne ha tatt hva som helst. Vurderte til og med å bare sette opp teltet foran hytta til noen. Hmm forresten, jeg var ikke desperat.
Til min store overraskelse kom jeg over mark som er ganske slett. Det var nesten for godt til å være sant. Måtte stikke fingeren nedi jorden for å sjekke. Vel i alle fall en teltplugg. Og ja, det var masse jord under å sette dem ned i!
Vi ser såvidt veien i bakgrunnen i bildet under. Ellers skulle en tro at jeg er på fjelltur enn en rulleskøytetur.

Leirplass

Leirplass for første natta! Kunne nesten ikke bli bedre!

Strand

Strand like nedenfor.

Fant også ut at det var en fin strand like ved. Lurer litt på om jeg skal bare bli her noen dager. Eller kanskje flytte hit. Fikk meg også til å lure på om det kanskje er noen som eier dette området. Håper i så fall at de ikke blir så veldig sure for at jeg satte opp teltet her for ei natt.
Men det får jeg finne ut i løpet av natta eller i morgen tidlig!

PS: Just for the record så veier jeg 82.8kg ved turens start og hadde en sekk på 15.6kg. En kollega på jobb mente at jeg kommer til å gå ned ganske mange kilo når jeg er ferdig med turen. Jeg mener at vekta enten vil bli det samme eller kanskje til og med høyere pga mer muskler. Vi får se hvem av oss som får rett!