Reiserute

13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Norge langs kysten på rulleskøyter

12. Juni, dag 18: Skal, skal ikke

I dag tenkte jeg å bare bli her i teltet. Likte denne rasteplassen så godt og kroppen trenger hvile. Dessuten trenger jeg to dager på å komme meg til Tromsø, noe som betyr at jeg vil være framme lørdag kveld. Det er ikke noe poeng for meg å være der på en søndag, så da kan jeg like gjerne drøye det en dag til. Jeg lot det meste ligge igjen i teltet og tok med meg det mest verdifulle og skøytet inn mot Storslett for å spise og handle forsyninger.

Bremsekloss

Altså når plasten synes gjennom gummien og skruen er blitt slipt, DA er det på tide å skifte bremsekloss!

Jeg gikk ikke mer enn noen hundre meter før jeg fikk andre tanker. Skal jeg skøyte 3km inn til Storslett og så skøyte tilbake og sitte i teltet? Og så skal jeg pakke sammen og ta samme turen innover igjen i morgen. Da innså jeg at dette ikke var noe god plan. Jeg gikk tilbake og pakket sammen leiren.
I stedet skal jeg gjøre det til en kort dag og gå kun til Olderdalen og ta ferge derifra til Lyngseidet i morgen tidlig. Dagens etappe er altså 5 mil, så jeg har god tid og kan ta det helt med ro.

På vei inn mot Storslett var det noen gutter på rulleski som skulle samme vei. Da det gikk oppover tok de meg lett igjen, men det skulle bare mangle siden jeg hadde en stor sekk på ryggen. Men da det gikk nedover ga tyngden i sekken meg en fordel og jeg klarte faktisk å nå dem igjen. Da det ble flatt var det ganske jevnt og jeg gikk forbi dem flere ganger. Siden de er lokalkjent visste de når de burde bruke hovedveien og når det er best å svinge inn på sykkelveien. Jeg tok sykkelveien hele tiden og måtte først gjennom en brå sving som gikk under hovedveien. Senere ble jeg møtt med en meter med grus der jeg måtte stoppe helt opp. Tapte mye tid begge gangene og guttene dro avgårde. Kunne ellers ha gitt dem en god match, og det hadde vært litt pinlig for dem om jeg faktisk var raskere - med tanke på at jeg hadde 14kg på ryggen og de hadde ingenting.

Butikkene på Storslett har lang åpningstid. Her stenger dem kl 23 og kafeen stenger kl 22. Noe helt annet enn kl 18 som jeg har blitt vant med. Jeg spiste en bedre middag på Bios Kafe, som i følge ryktene har flere ganger blitt kåret til Norges beste veikro. Etter å ha spist der selv tror jeg det så gjerne. Maten var virkelig god. Kvaliteten var som på en restaurant, men prisen var som en veikro. Det samme gjalt størrelsen på porsjonen.

Den gode maten gjorde meg søvnig så jeg slengte meg ned på en liten park/lekeplass like ved. Tror ikke jeg sov så mange minutter før jeg ble vekket av en mann. Trodde først det var lensmannen, men det er jo litt rart, for sist jeg sjekket er ikke det ulovlig å sove på parker. I alle fall ikke på dagtid. Mannen viste seg å være fra lokalavisen Framtid i Nord. Han ba om et intervju og selv om jeg ikke er så glad i det sa jeg ja likevel. Fyren virker sympatisk og det er en liten lokalavis, så la gå.
Etterpå la jeg meg ned og sov videre.

Andrew

Rundt 18:30 fant jeg ut at jeg har god tid, men ikke god tid at jeg kan ligge her hele dagen. Best å røre på meg hvis jeg skal komme fram til fornuftig tid. På vei ut av Storslett traff jeg en syklist fra England med navn Andrew. Han kom fra Nordkapp og skal videre sørover på nesten samme rute som meg. Vi slo følge et lite stykke framover.

Andrew på sin sykkel.

Bortsett fra et lite fjell på 227moh var det stort sett pannekake hele veien. Hadde også medvind mye av tiden. Asfalten var forbausende god. Kom fram til Olderdalen ca kl 1 på natta og slo opp teltet like nedenfor fergekaia. Satte vekkeklokka på kl 9 og håper å være klar til 10:05 fergen i morgen tidlig.

Butikk

Denne butikken står faktisk godt :)

Fjære

Denne fjæra er minst 100-150m lang. Lurer på hvordan det ser ut når tidevannet kommer inn?

Fjellbekk

Solnedgang

Sammendrag

Fra:Tretten (i Nordreisa kommune)
Til:Olderdalen (i Kåfjord kommune)
Tilbakelagt:52 km
Totalt:735 km
Gjenstår:ca 2765 km
Været i dag:Flott vær. Sol og ingen nedbør. Svak medvind.