Reiserute

13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Norge langs kysten på rulleskøyter

29. Juni, dag 35: Nesten for enkelt

Igjen blir det en tredeling av dagen; Sandessjøen til Kjøtta, Forvik til Anddalsnes og det siste stykket inn til Brønnøysund. Totalt blir det ca seks mil. I kveld tenker jeg å leie rom i Brønnøysund. Begynner å bli mange dager uten dusj. Så skal jeg spise meg skikkelig mett i morgen og kjøpe et nytt kart slik at jeg er klar for Trøndelag.
Hurtigbåten til Sandessjøen kom som bestilt og det har kommet ganske så mange mennesker på kaien i løpet av morgenen. Det kan se ut som noen velger å pendle til byen med denne båten.

Sykler

Sykt mange sykler på hurtigbåten. Tydeligvis flere som har tenkt samme tanken som oss!

Sandessjøen

Sandessjøen med de Syv Søstre i bakgrunnen.

Middag? Om morgenen?

Båten var framme allerede rundt halv ti. Men å få tak i en skikkelig "frokost" (middag) var nesten umulig. Mange spisesteder var åpne men ingen serverte varm mat før kl 12-13. Før da ble det bare smørbrød eller småretter. Eneste plass jeg fant som hadde noe varmt på denne tiden var Cafe Leonard. Det ble panert rødspette med kokte poteter. Ikke mitt førstevalg men det var det som fantes så tidlig.

Etter maten ble det en obligatorisk blund i parken. Mens jeg lå der kom jeg i prat med et reisende par fra Bryne utenfor Stavanger. Så fikk jeg tilbud om å overnatte hos dem når jeg kommer meg så langt!
Før jeg helt forlot Sandnessjøen måtte jeg ha meg et til måltid og så kjøpte jeg meg noen nye hansker. De gamle var så slitte og gnagde mye på hendene. Har fått mange blemmer på fingrene og ingen på føttene, så noe må være galt et sted.

Flueangrep

Det var stekende sol i dag og kokende varmt. Mens jeg gikk mellom Sandessjøen og Tjøtta oppdaget jeg at det var klekketid for fluer. Etterhvert som jeg gikk samlet det seg flere og flere fluer rundt meg. Merker det godt når jeg stopper, da flyr det gjerne 20-30 fluer omkring. De er jo så glad i svette kropper, spesielt en som ikke har dusjet på fire dager. Det verste er at disse fluene flyr sabla kjapt. Med min normale hastighet på 10-12km/t klarte de fint å holde følge. Når jeg snur meg tilbake ser jeg den svarte skyen bak meg. Jeg mener det er snakk om så mange fluer at selv bilistene kunne se dem.
Inni hodet mitt fikk jeg noen skrekkfilmassosiasjoner; "Fluenens hevn 2", "Fluesommer", "Terrorfluene". Visste ikke at fluer kunne fly så rask og så langt. Disse er nødt til å være spesialfluer, årets modell. Til slutt måtte jeg gasse på i noen hundre meter for å riste dem fra meg. Pokkers insekter.

Kyr

Et lite stykke Norge.

For enkelt

Hele dagens etappe har vært preget av flate, rette veier av god kvalitet. Det var nesten litt for enkelt og jeg blir fort bortskjemt av sånt. Men det var godt men en "avslappet" etappe også. Hadde hele Norgeskysten vært slik kunne jeg sikkert klart hele turen på en måned. Skjønner nå hvordan de som går USA på tvers klarer ti mil per dag. Veiene der er jo så rette og lette at du nesten går bortover av segselv. Lurer litt på hvor kjapt jeg klarer den USA-turen jeg. Kanskje noe å vurdere til neste år?

Brøløs

Dagens morsomme stedsnavn: Brøl-løs!

God tid. Eller ikke.

Mellom Forvik og Anddalsnes er det 17km som jeg hadde to og en halv time på. Massevis av tid. Så oppdaget jeg en liten restaurant på stedet. Blant en fristende meny hadde de en fiskesuppe jeg måtte prøve. Jeg ble sittende å spise og nyte suppen mens jeg snakket med lokalbefolkningen. Plutselig kom jeg på at jeg hadde en ferge å rekke og jeg hadde nå bare en og en halv time. Det kan gå såvidt men da må ikke jeg somle bort mer tid. Og at veien er god.
Heldigvis var det stort sett flatt og minimal med trafikk. Disse 17km har en fergekai i hver ende. Det er altså ingen gjennomtrafikk med mindre en av fergene kommer inn. Ellers er det kun lokalt.
Jeg kom fram og hadde ennå ti minutter til ferga gikk. Dette var den siste ordinære skyssen for i kveld. Ellers er det en ekstra som går ved behov og jeg kunne ha ringt båten hvis jeg ikke rakk denne. Så sånn kjempekrise var det ikke. Men likevel greit å rekke denne. Og så tror jeg at jeg egentlig har litt godt av en tidspress av og til.

Høyballer

Høysesong.

Fullt. Helt fullt.

I Brønnøysund var alle overnattingsteder fullbooket. Altså alle hoteller, moteller, pensjonat, campingplass. You name it. Alt helt fullt at det nesten rant over. Jeg tipper at til og med glattcellen hos politiet er sikkert opptatt den og. Det var ikke noe vits for meg å være her og å slå opp telt i en by er vanskelig. Jeg måtte derfor bare dra videre og de 2x3km til Brønnøysund ble bomtur for meg.

Midnattsol

Antagelig siste gang jeg får se midnattsol på denne turen.

Ulogisk

Veien sørover var sykt dårlig. Dette var den kvaliteten jeg kunne finne i ytterkanten av Finnmark. Hadde aldri trodd at noen biter av riksvei 17 skulle være slik. Faktisk er denne strekningen også riksvei 76. Altså er dette en dobbel riksvei. Men kvaliteten - eller skal jeg si mangelen på - er totalt latterlig. Vi snakker heller ikke om en liten flekk på noen meter eller noen kilometer. Veien er så mangelfull gjennom hele 7km der begge riksveiene overlappet. Det rareste var da jeg kom til krysset der riksveiene delte seg. Da ble veien fin i begge retninger. Hvorfor de har valgt å gjøre det slik var litt utenfor min forståelse.
Jeg teltet like godt like ved dette krysset. Da får jeg god vei å starte dagen med i morgen.

Sammendrag

Fra:Stokkvågen
Til:Skillevik (i Brønnøy kommune)
Tilbakelagt:79 km
Totalt:1557 km
Gjenstår:ca 1943 km
Været i dag:Sol og varmt. Medvind mesteparten av tiden. Ingen nedbør.