Reiserute

13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Norge langs kysten på rulleskøyter

10. Juli, dag 46: Mitt element

Planen i dag var egentlig å komme meg til Molde, men den rant bort med regnet. Det hadde regnet en del i natt og så småregner det en del fortsatt. Om ikke annet skal jeg i det minste komme meg til Eide, som er ca fem mil unna. Jeg har lite lyst å kaste bort en hel dag på grunn av regnet.

Kristiansund

Regn i Kristiansund.

Dobbel middag

Etter å ha sett meg litt omkring i byen endte jeg opp i Sunnmørskafeen. Her var det virkelig mye mat til en rimelig penge. Jeg betalte 122kr for dagens rett som var inkludert både kaffe og dessert! Det er jo nesten billigere enn å spise hjemme. Et godt tegn er når det sitter mange eldre mennesker i lokalet. Da er det ganske sikkert god mat til en god pris.

Deretter dro jeg videre til en kinarestaurant i byen, Hong Kong Garden. Jeg må variere kostholdet litt og kan ikke bare spise poteter hele tiden. Må ha ris av og til også. Mens jeg satt og ventet på maten kom ei voksen dame, som også var gjest i restauranten, bort til meg. Hun hadde sett flagget bak på sekken min og syntes dette var morsomme greier. Og så spanderte hun maten på meg. Egentlig ville ikke jeg la henne gjøre det, men hun insisterte og jeg er nok litt tøffel som ikke går imot ei dames vilje.

Kristiansund

Fortsatt regn i Kristiansund.

Nok er nok

Klokken 20 mistet jeg tålmodigheten og klarte ikke vente lengre på at regnet skal gi seg. Jeg tok fergen over til Bremsnes som faktisk gikk fra sentrum i Kristiansund. Veldig praktisk!
Det fossregnet ikke, men mer yr som holder veiene våte. Jeg går nesten bare skøyte likevel og så se hvordan det går. Har jo fortsatt det ekstra settet med kulelager som jeg utrolig nok ikke har sett siden jeg vasket og smurte dem i Vadsø! Jeg har vært forsiktig og de få gangene jeg måtte ut i regnet har det gått bra.

Det var noe kjølig i luften men med regntøy var alt bare greit. Den eneste plassen jeg ble våt var på føttene. Skøytene var ikke noe tett i det hele tatt og vann rant inn i dem som svamper. Bortsett fra det hadde jeg det kjempekjekt. Jeg syntes etterhvert det ble en behagelig temperatur og kroppen fungerte på topp. Hadde derfor mistanker om at vann måtte være mitt element. Det er da jeg trives best og fungerer optimal. Kanskje jeg burde ha blitt en svømmer i stedet?

Det er mørkt om natten

Den taktikken min med å skøyte om nettene fungerer ikke lengre. Nå ble det faktisk mørk om nettene og kombinert med regn var det elendig sikt. Da jeg kom til Atlanterhavsveien fant jeg ut at dette får holde for i dag. Dette er en veistrekning jeg gjerne ville se litt av. Jeg fant meg en fin teltplass ved en rasteplass blant en landsby av bobiler. Tydeligvis en populær turistvei, antagelig verd å få med seg - på dagtid.

Sammendrag

Fra:Kristiansund
Til:Atlanterhavsveien
Tilbakelagt:27 km
Totalt:2113 km
Gjenstår:ca 1387 km
Været i dag:Regn fra morgen til kveld. Nesten vindstille.