|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
14. Juli, dag 50: Snarvei II
I dag skal jeg ta hurtigbåten over noen fjorder for å skjære ned på tiden. Det er litt dumt å jukse på denne måten, men jeg er nødt til det for å rekke komme
meg i mål før jeg må tilbake på jobb. Teknisk sett kommer ikke jeg til å gå absolutt hele kysten på skøyter, men om jeg klarer minst 3000km totalt ville jeg
være strålende fornøyd. BåtturHurtigbåten fra Smørhamn går ikke før kl 16:30 så jeg trengte ikke starte fra Oldeide før kl 14. Vi hadde derfor god tid og det passet fint fordi Arne skulle på båttur med noen venner og jeg kunne være med. Men først var det en liten tur til lokalavisen. Arne ble nemlig intervjuet da han kom hjem fra sin sykkeltur og da nevnte han meg og avisen ble interessert. Så de ville intervjue meg også mens jeg var her. Vi besøkte et nedlagt fort fra krigen. Det var en kanonfin tur! Det var kjempeflott vær og for en gangs skyld var jeg glad over at det var sol. Godt med en liten avkobling fra skøytingen. Etter å ha kjørt omkring med båten satte de like godt meg i land på Oldeide. Når vi først var ute med båten var det greit å gjøre det slik. Arne (aka "Syklisten fra Måløy") og meg. En av de rareste tunnelene jeg har sett. Denne er nærmest bare et hull i fjellet. Den er så smal at jeg tviler på at to biler kan passere hverandre der inne. Bortsett fra den første bakken ved Oldeide var det en flott opplevelse ned mot Smørhamn. Veien gjennom Bremanger var overraskende fin. Absolutt å anbefale for sykling og rulleskøyting. HoppJeg satt på hurtigbåten i over to timer fra Smørhamn til Sollibotn, så det var en ganske lang tur. På denne måten unngår jeg både Nordfjord og Sognefjorden. Tror jeg sparte mellom fire og fem dager med å ta båten. Dette gikk litt på bekostningen av stoltheten men det var nødvending grunnet tidsmangel. XXSFra Sollibotn hadde jeg bare litt over to mil til Dalsøyra hvor jeg møtte Solveig og Rich, som er mine eks-eks-sjefer. Hvorfor dobbel eks? Vi jobbet sammen på min forrige arbeidsplass; Kafe Kippers på Verftet i Bergen. Da de sluttet før meg ble de mine eks-sjefer. Da jeg også sluttet ble det dermed eks-eks. Denne tunnelen er i Gulen kommune. Det beste navnet på en tunnel. Ever.
Kommentarer:
|