Reiserute

13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Norge langs kysten på rulleskøyter

15. Juni, dag 21: Grønn er en fin farge

Det regnet i Tromsø så jeg benyttet anledningen til å handle på dagen. På kvelden skulle jeg gå til Brensholmen og ta fergen til Senja neste morgen. Vi snakker om en grei etappe på 57km. Men så har jeg også bare en halv dag på meg - grunnet regnet.

Regn i Tromsø

Det regnet ganske mye i Tromsø.

Shopping

Bremsekloss fikk ikke jeg tak i denne byen heller. Men jeg fikk noen syntetiske sokker og en tilsvarende boxer som kostet skjorta. Til den prisen kunne jeg faktisk ha fått en skjorte. De er sikkert bra og jeg gleder meg til å prøve dem!

Jeg må samtidlig fortelle litt om mine inntrykk av de to sportsbutikkene i Tromsø sentrum. Var først innom G-Sport. Betjeningen var veldig hyggelige, men hun jeg snakket med hadde ikke så veldig god oversikt over butikken. Intersport var en mye større butikk, og her ble jeg sendt over til en annen "avdeling" uansett hva jeg spurte etter. Virker som om de som jobbet der ikke ville bevege seg utenfor de fire kvadratmetrene de ble plassert på. I sykkelavdelingen, som også hadde noen rulleskøyter, fikk jeg høre masse drittsnakk om deres konkurrent nede i gata. Var ikke grenser for hvor mye skit de klarte å spy ut. Det vekket ikke akkurat kjøpelysten i meg. Faktisk synes jeg å tråkke ned på sine konkurrenter er noe av de mest usportslige som finnes, uansett bransje. Sånt snakk hører hjemme på bakrommet i lunsjpausen, og ikke i butikken foran en kunde.
Det endte opp med at jeg handlet på G-Sport. Selv om de "ikke hadde noen ting" og er "totalt inkompetente" så var de i det minste imøtekommen.

Japansk og Thai

Lunch spiste jeg på en plass som heter Lotus. Det er en japansk restaurant men jeg valgte en litt mer vestlig rett; breiflabb i hvitvinsaus. Den ble servert på japansk vis, dvs potet, fisk og grønnsaker adskilt på egne, små skåler. Smaken skuffet ikke og prisen var svært snill.

Innen jeg hadde gått over øya og på vei ut av byen på Kvaløy-siden ble jeg sulten igjen. Kan for øvrig nevne at også gatene i Tromsø var dårlig skiltet. Synes det er helt utrolig at byen i det hele tatt er merket på Norgeskartet. Uansett så gikk jeg forbi en thai-restaurant med navn "Ban Thai" (Thailandsk hus). Jeg kjente suget etter noe hot og måtte gi etter for fristelsen.

Her møtte jeg en familie som også var gjester i restauranten. De kjørte forbi meg tidligere og så skiltet bak sekken min og inviterte meg til sitt bord. Mor og far i huset skal Norge på langs til neste år. Til det har de beregnet fire måneder, men de skal gå på stiene over fjellet og ikke langs veien. De var svært hyggelige og behagelige å snakke med. Denne familien alene rettet opp mitt inntrykk av Tromsø over på plussiden.
Maten var også veldig god - og veldig thai. Og hot nok :)

Bakke

Omtrent den eneste bakken i dag. Men så er den lang da.

Supervei

Bortsett fra en liten kul på 170moh var veien ganske flatt. Kvaliteten var også jevnt over god, med visse unntak. Da jeg kom til en plass som heter Sandneshamn ble veien bare helt supert. Den mest silkemyke veien til nå. Den var så bra at jeg hadde nesten lyst til å snu og gå over den noen ganger. Eller mange ganger. Denne veien varte nesten helt til Brensholmen, hvor jeg teltet og ventet på fergen som går i morgen tidlig.

Tåke

Det er noe spesielt og trollsk med tåke!

Regn og vind

Det var bare noen minutter etter at jeg fikk opp teltet da det begynte å regne. Griseflaks ville jeg si. Hadde jeg vært ti minutter senere ville det ha blitt en våt fornøyelse å montere teltet. Og så begynte det å blåse opp. Ganske kraftig også. For å sikre nattesøvnen måtte jeg ut og plugge inn de tre ekstra bardunene. Vanligvis trengs dem ikke, men det var best å være på den sikre siden.

Sammendrag

Fra:Tromsø
Til:Brennsholmen
Tilbakelagt:57 km
Totalt:862 km
Gjenstår:ca 2638 km
Været i dag:Regn tidlig på dagen. Opphold på kveld. Svak medvind.